Dil gelişimi eğitimde fark yaratıyor

Çocukların Dil Becerileri Genel Gelişimleri İçin Kritik Öneme Sahip

Dr. Öğr. Üyesi Dilber Kaçar Kütükçü, çocukların dil becerilerinin sadece okul başarısı için değil, aynı zamanda genel gelişimleri için de kritik öneme sahip olduğunu vurguladı.

Kütükçü, dil becerileri sayesinde çocukların öğretmenleriyle etkili iletişim kuracağını belirterek, ders materyallerini daha iyi anladıklarını ve yaşıtlarıyla sağlıklı sosyal ilişkiler geliştirdiklerini ifade etti. Ancak dil ve konuşma bozukluğu yaşayan çocukların bu süreçte çeşitli zorluklarla karşılaşabileceğini söyledi. Özellikle gecikmiş dil-konuşma ve gelişimsel dil bozukluklarının, okulda okuma-yazma becerilerinin geride kalmasına, matematik problemlerinin anlaşılmasında zorluk yaşanmasına ve sosyal uyumsuzlukların ortaya çıkmasına neden olabileceğini belirtti. Kütükçü, dil ve konuşma terapisinin çocukların gelişim süreçlerinde önemli bir rol oynadığını vurguladı.

‘Erken Yapılan Terapiler Çocukların Okulda Aktif Katılım Göstermelerini Sağlar’

Dil ve konuşma bozukluğu olan çocukların akademik başarıda geride kalabileceğine dikkat çeken Kütükçü, erken müdahale ile bu çocukların dil becerilerinin geliştirilebileceğini ve okul başarılarının artırılabileceğini belirtti. Erken dönemde yapılan terapilerin, çocukların dil becerilerinin yanı sıra özgüvenlerini artırarak okulda daha aktif katılım göstermelerini sağladığını ifade etti.

Erken Yaşta Dil ve Konuşma Terapisi Projeleri

2024 yılında yürütülen ‘Terapistim Yanımda: Anaokulu Öğrencilerinin Dil ve Konuşma Becerilerinin Okul Ortamında Desteklenmesi’ adlı projenin önemli bir başarıya imza attığını belirten Dr. Kaçar Kütükçü, proje kapsamında 19 anaokulu öğrencisine okul ortamında dil ve konuşma terapisi verildiğini açıkladı. Ayrıca, rehber öğretmenlerle iş birliği yapılarak çocukların dil gelişimini destekleyen etkinlikler düzenlendi. Hikaye anlatımı, soru-cevap oyunları ve ses farkındalığı geliştiren eğlenceli oyunlar gibi yöntemlerin, çocukların dil becerilerini güçlendirdiğini ve öğrenmeye olan ilgilerini artırdığını belirtti. Kütükçü, uygulanan testlerin terapilerin etkinliğini ortaya koyduğunu ve çocukların dil gelişiminde gözle görülür bir ilerleme kaydedildiğini ifade etti.

“Dil ve konuşma terapisi, erken yaşta uygulandığında yalnızca dil gelişimini değil aynı zamanda sosyal becerileri ve akademik başarıyı uzun vadeli olarak olumlu etkiler” diyen Kütükçü, çocukların genellikle 1 yaşında ilk kelimelerini söylemeye başladığını sözlerine ekledi. 2 yaşında basit cümleler kurduklarını ve 4 yaşında Türkçedeki çoğu sesi doğru bir şekilde üretebildiklerini belirtti. Ancak gelişim geriliği olan çocuklar için terapi sürecinin yaştan bağımsız olarak başlaması gerektiğini dile getirdi.

‘Ebeveynler, ‘Zamanla Geçer’ Diyerek Durumu İhmal Etmemeli’

Kütükçü, ebeveynlerin çocuklarının dil gelişiminde önemli bir rol oynadığını belirterek, ebeveynlerin çocuklarıyla bol bol konuşmaları, kitap okumaları ve dil gelişimini destekleyen oyunlar oynamaları gerektiğini vurguladı. Ekran kullanımının sınırlı tutulması gerektiğini ifade eden Kütükçü, ebeveynlerin çocuklarının dil gelişiminde bir gerilik fark etmeleri durumunda ‘zamanla geçer’ diyerek durumu ihmal etmemeleri gerektiğini söyledi. Dil ve konuşma terapisine erken başvurmanın daha etkili sonuçlar doğuracağını belirtti.

‘Çocukların Dil Gelişimine Daha Fazla Önem Verilmesi Gelecekteki Başarılarını Şekillendirir’

Kütükçü, dil ve konuşma becerilerinin bir çocuğun hayat boyu başarısını etkileyen temel unsurlar olduğunu belirterek, her çocuğun doğru desteği alarak potansiyelini gerçekleştirebileceğini söyledi. Çocukların dil gelişimine daha fazla önem verilmesinin, gelecekteki başarılarını şekillendireceğini ifade etti.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir