Elektrikli Araç Satışları, Global Ekonomideki Belirsizliklere Rağmen Büyümeye Devam Ediyor
Uluslararası Enerji Ajansı (IEA) tarafından her yıl yayımlanan Elektrikli Araç Görünümü raporu, küresel ekonomideki belirsizliklere ve otomotiv sektöründeki baskılara rağmen elektrikli araç satışlarının artmaya devam ettiğini ortaya koyuyor.
Rapora göre, dünya genelinde elektrikli araç satışları 2024 yılında 17 milyon adedi aşacak ve bu araçların pazar payı ilk kez yüzde 20’nin üzerine çıkacak. Çin, geçen yılın yarısından fazlasını oluşturarak pazarda lider konumunu koruyor. Ayrıca, geçen yıl Çin’de satılan 11 milyon elektrikli araç, dünya çapında 2022’de satılan toplam elektrikli araç sayısına eşdeğerdi.
Asya ve Latin Amerika’daki gelişmekte olan pazarlarda da geçen yıl elektrikli araç satışları yüzde 60 arttı. ABD’de satılan elektrikli araç sayısı yıllık bazda %10 artarken, Avrupa’da teşviklerin ve destekleyici politikaların zayıflaması nedeniyle satışlar durgun seyretti.
Çin’de geçen yıl satılan elektrikli araçların üçte ikisi, satın alma teşvikleri olmamasına rağmen konvansiyonel araçlardan daha uygun fiyatlıydı. Ancak, birçok ülkede elektrikli ve geleneksel araçlar arasındaki fiyat farkı halen devam ediyor.
Satışlar Yılın İlk 3 Ayında Yüzde 35 Arttı
Bu yılın başından itibaren elektrikli araç satışları yıllık bazda %35 arttı ve bu yıl dünya genelinde satılan her 4 araçtan birinin elektrikli olması bekleniyor. Büyüme devam ettikçe, bu yılın toplam elektrikli araç satışlarının 20 milyonu aşması öngörülüyor.
Küresel ekonomik büyüme, ticaret ve sanayi politikaları, elektrikli araç sektörünün geleceğini etkileyebilir. Ancak, elektrikli araç fiyatlarının daha erişilebilir hale gelmesi, satışları destekliyor.
Rapora göre, birçok pazarda elektrikli araçların yakıt maliyeti giderek düşüyor. Eğer petrol fiyatları varil başına 40 dolara düşerse, Avrupa’da elektrikli araçları evde şarj etmenin maliyeti, geleneksel araç yakıt maliyetinin yarısına denk gelecek.
IEA Başkanı Fatih Birol, raporla ilgili değerlendirmesinde, küresel ekonomideki belirsizliklere rağmen elektrikli araç satışlarının güçlü bir büyüme eğilimi gösterdiğini belirtti. Birol, “Elektrikli araç satışları, uluslararası otomotiv sektörü için önemli sonuçlar doğurmaya devam ediyor. Bu yıl dünya genelinde satılan her 4 araçtan birinin elektrikli olmasını ve gelişmekte olan ekonomilerde büyümenin hızlanmasını bekliyoruz. 2030’a gelindiğinde, elektrikli araçların daha uygun hale gelmesiyle dünya genelinde satılan her 5 araçtan en az ikisinin elektrikli olacağını öngörüyoruz” açıklamasında bulundu.